Περί μυθολογίας…Ηρακλή.

Με αφορμή τον μαραθώνιο »Ηρακλή» δημοσιεύουμε απόσπασμα από mail που μας στάλθηκε, που αναφέρεται στον μυθικό Ηρακλή και την Οίτη.

………

Η Οίτη, αυτό το εκπληκτικής ομορφιάς βουνό με τα απέραντα λιβάδια, τα έλατα και τα άφθονα νερά, ταίριαξε το όνομά του με τις τελευταίες στιγμές του  ήρωα της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας Ηρακλή. Ας δούμε πως κατέληξε στην Οίτη αυτός ο Ηρωας. Ο Ηρακλής πήγε στο βασιλιά της Καλυδώνας Οινέα και ζήτησε για γυναίκα του την κόρη του Δηιάνειρα.Την όμορφη κόρη διεκδικούσε για λογαριασμό του και ο ποτάμιος θεός Αχελώος. Αυτός μεταμορφωμένος σε ταύρο κάλεσε τον Ηρακλή σε μονομαχία. Πάλεψε με τον ποτάμιο θεό και πάνω στην πάλη ο Ηρακλής του άρπαξε ένα από τα κέρατά του. Το κέρατο αυτό το αντάλλαξε με το κέρας της Αμάλθειας που κατείχε ο Αχελώος. Όπως είναι γνωστό, η Αμάλθεια ήταν η κατσίκα που ανάθρεψε τον Δία όταν ήταν μωρό ακόμη στο όρος Ίδη της Κρήτης. Το κέρας της έδινε πλούσια ελέη σε τροφή και ποτό σε όποιον το κατείχε. Ο Ηρακλής δεν μπορούσε να συγκρατήσει τα νεύρα του και τη δύναμή του. Έτσι,  σκότωσε  και ένας συγγενής του Οινέα,  ύστερα από παρεξήγηση σε κάποιο γλέντι. Ο Ηρακλής πήρε τη Δηιάνειρα και ξεκίνησε για τη χώρα των Τραχίνων όπου αποφάσισε να αυτοεξοριστεί. Καθοδόν έπρεπε να περάσει από τον ποταμό Εύηνο στην Αιτωλία. Εκεί είχε καταφύγει ο Κένταυρος Νέσσος μετά από την εξόντωση των υπόλοιπων Κενταύρων από τον Ηρακλή στο επεισόδιο στη Φολόη της Αρκαδίας. Ο Νέσσος εκτελούσε χρέη πορθμέα του ποταμού, δηλαδή περνούσε απέναντι όποιον ήθελε να διαβεί το ποτάμι. Ο Ηρακλής βέβαια δεν είχε ανάγκη από κάτι τέτοια και πέρασε μόνος του το ποτάμι. Υπήρχε όμως και η Δηιάνειρα. Αυτήν πήρε στη ράχη του ο Νέσσος και την πέρασε απέναντι. Μόλις τελείωσε το έργο του απαίτησε αμοιβή. Επιτέθηκε με ανήθικους σκοπούς στη Δηιάνειρα. Οι δυνατές φωνές της  κινητοποίησαν τον Ηρακλή, ο οποίος με μια σαϊτιά έκοψε το νήμα της ζωής του Νέσσου. Πεθαίνοντας ο Νέσσος συμβούλεψε τη Δηιάνειρα να αναμίξει το σπέρμα του με το αίμα που έρεε από την πληγή του για να φτιάξει ένα φίλτρο που θα έδενε τον Ηρακλή για πάντα κοντά της. Στο αίμα του όμως είχε εισχωρήσει το δηλητήριο της Λερναίας ύδρας από το βέλος του Ηρακλή. Κατόπιν ο Ηρακλής εκστράτευσε εναντιον του βασιλιά της Οιχαλίας Εύρυτου  από την Τραχίνα. Τον κατανίκησε σκοτώνοντας αυτόν και τους γιους του και απαγαγοντας  την Ιόλη. Ακούγοντας η Δηιάνειρα την απαγωγή της Ιόλης ζήλεψε τόσο πολύ που θυμήθηκε το φίλτρο του Νέσσου και εμπότισε μ’ αυτό το χιτώνα του Ηρακλή. Όταν ο ήρωας φόρεσε το ρούχο, το ένιωσε να κολλά επάνω του και επιχειρώντας να το βγάλει έσκιζε μαζί και τις σάρκες του. Η Δηιάνειρα αυτοκτόνησε και ο Ηρακλής,  όρκισε το γιο του Ύλλο να παντρευτεί την Ιόλη. Στους πρόποδες της Οίτης   έρχεται ο Ηρακλής, μισοπεθαμένος από το δηλητηριασμένο, με το αίμα του κένταυρου Νέσσου,   για να τηρηθεί η επιθυμία του Δία πως κανείς θνητός δε θα σκοτώσει τον Ηρακλή παρά μόνο ένας νεκρός εχθρός του. Ο Ύλος μεταφέρει τον πατέρα του στην κορυφή της Οίτης και εκεί στα γαλαζοπράσινα αλπικά λιβάδια στήνει τη θρυλική πυρά του Ηρακλέους με κλαριά από το μαγικό βουνό: ο Ηρακλής ξαπλώνει πάνω στα ξύλα απλώνοντας την προβιά του και έχοντας προσκεφάλι το φημισμένο του ρόπαλο. Τη φωτιά ανάβει ένας βοσκός της Οίτης, ο Φιλοκτήτης, ο οποίος παίρνει ως δώρο το τόξο και τα βέλη του ήρωα. Ένα σύννεφο όμως τον άρπαξε και τον μετέφερε κοντά στους θεούς όπου έγινε αθάνατος, συμφιλιώθηκε με την Ήρα και παντρεύτηκε την κόρη της από τον Δία, την Ηβη.
Σήμερα στο σημείο αυτό διατηρούνται σπόνδυλοι κιόνων, τμήματα του θριγκού και τριγλύφων, οι οποίοι ανήκουν σε πρόστυλο δωρικό ναό του 3ου αιώνα π.Χ. με πρόδρομο και σηκό εν παραστάσει. Νοτίως του ναού υπάρχει ο βωμός, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε συνεχώς από την αρχαϊκή εποχή μέχρι την περίοδο της Ρωμαιοκρατίας, οπότε και έγινε επέκταση του αρχικού περιγράμματος και οριοθέτησή του με λιθόπλιθους. Κατά τα έτη 1919 – 20 διεξήχθη ανασκαφική έρευνα από τον Ν. Παπαδάκη. Καθαρίστηκε το εμφανές τμήμα του ναού και ανασκάφηκε η Πυρά. Από το 1988 επαναλήφθηκε η ανασκαφή στο χώρο της Πυράς με περαιτέρω διερεύνηση των ήδη αναμοχλευμένων επιχώσεων αυτής.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: